blog

De do's and don'ts van webfotografie

Dit is een artikel van internetbureau Redkiwi waar onze Margot haar input voor heeft gegeven. Redkiwi is zo lief dat wij het artikel ook op onze website mogen plaatsen.

Artikel van Redkiwi

In the picture

Of het nu beweegt of niet, we krijgen er gewoonweg geen genoeg van: beeld. We zijn niet voor niets verslaafd aan alle content op onze tijdlijn en we stoppen pas met scrollen tot we door de melding ‘je bent helemaal bij’ worden gewezen op de tijd die is verstreken. De invloed die beeldmateriaal heeft op je online platform wordt vaak nog niet optimaal benut. Je wilt je bezoekers direct boeien en hen meteen in de juiste sferen brengen. Wij vroegen webfotograaf Margot de Heide hoe je je bezoekers direct kunt grijpen met de juiste beelden.

In deze Byte belichten we fotografie en brengt expert Margot de Heide van Studio Flabbergasted je op weg met de do’s en don’ts van webfotografie.

DO!

1. Ga uit van het concept

Werk vanuit een concept, breng hiervoor eerst de strategie in kaart. De strategie bepaalt welk verhaal er moet worden verteld. Het bureau dat het platform ontwikkelt, moet de fotograaf al in de strategiefase betrekken. Wie is je klant? Dat is een heel belangrijk onderdeel om een strategie te bepalen. Leer je klant kennen en ga na welke beelden passen bij de website die wordt ontwikkeld.

Er wordt door klanten regelmatig beeldmateriaal gekozen vanuit de beeldbank in plaats van aansluitend op die bepaalde webpagina. Pluk niet zomaar ergens een foto vandaan, maar ga samen met de designers van het webbureau om tafel. Gebruik je foto’s die helemaal voldoen aan het concept? Dan ben je uniek en creëer je meer out-of-the-box-websites. Een absolute DO!

2. Ga voor authenticiteit

Kwaliteit speelt vanzelfsprekend een zeer grote rol. Stock is eigenlijk altijd overduidelijk stock. Het is niet authentiek, vertelt niet het juiste verhaal en voelt door de perfecte mensen onnatuurlijk aan. Wanneer je eigen beeldmateriaal gebruikt, spreekt dat veel meer tot de verbeelding en is het authentiek.

De klant moet een goed gevoel bij jouw bedrijf en merk hebben. Veel beeldmateriaal dat wordt gebruikt is niet echt, het is te gepolijst, de mensen lijken op modellen en je weet: dit zijn geen echte medewerkers. Het is overduidelijk geen realistische weergave van de onderneming en je doet je anders voor dan je bent. Dat werkt soms zelfs averechts. Niet alles is perfect en het zit ‘m in de details die het echt maken. Daarnaast vinden klanten het leuk om, wanneer zij bij je op bezoek komen, het bedrijf direct te herkennen van de website. Dat wekt vertrouwen!

3. Wees origineel

Denk goed na over de fotostijl die je kiest, deze moet passen bij jouw bedrijf. Past een standaard portretfoto met een witte achtergrond wel bij jouw bedrijf? We kleuren te vaak binnen de lijnen en hierdoor doen we veel hetzelfde als de concurrent. Kies niet voor de makkelijkste weg; kies voor vernieuwende foto’s die net even anders en uniek zijn.

4. Ga voor professionaliteit

Hoe leuk je het vullen van je platform misschien ook vindt; vraag je af of jij echt goed kunt beoordelen wanneer een foto goed is. Goede beelden zijn essentieel en het is vaak ook maar een gevoel. Het gevoel moet niet alleen goed zijn, maar ook authentiek en helemaal één geheel met het concept en de rest van de site. Goede fotografie straalt professionaliteit uit, net als dat anderzijds slechte beelden direct een louche gevoel oproepen. Wanneer je professionaliteit uitstraalt, vinden bezoekers je aantrekkelijk. Dit is essentieel voor een hogere conversie.

Wanneer is het goed?

Fotografie is goed als het klopt en past bij de organisatie; denk aan formeel versus informeel, fris en kleurrijk versus een hardere sfeer, een gemoedelijke club versus een multinational. Websites hebben altijd een bepaalde opbouw; ‘over het product of dienst’, ‘een teampagina’, ‘een contactformulier’, overal hoort een eigen beeld bij. Dit moet altijd een goede weerspiegeling zijn van je organisatie.

DON'T!

1. De verkeerde resolutie

De technische ontwikkeling van de website of webshop is afgerond. Het moment is daar, je kan gaan vullen! Jeeej! Kies bij het vullen van de fotocontent altijd voor de lage resolutie, dus maximaal 400 tot 500 kb per foto. Dit is belangrijk voor het behoud van de gewenste snelheid. Wanneer je beelden upload met een hoge resolutie duurt het inladen veel te lang. Je website wordt hierdoor traag, ook op mobiel. Niet alleen bezoekers zullen afhaken, ook Google zal de site hier een lagere waardering voor geven en dat is niet goed voor je ranking in de zoekresultaten.

Tip van de professional:

Gebruik een hoge resolutie alleen voor drukwerk (300 dpi), dit zijn veel zwaardere en grotere bestanden. Merk je dat de foto’s op de webpagina grauw uitvallen? Vraag de fotograaf de bestanden ‘save-for-web’ te exporteren als sRGB-bestanden (72 dpi) en het probleem is direct verholpen.

2. Vul geen foto’s aan

De volgende uitspraak hoort Margot helaas maar al te vaak: “Deze foto’s uit de beeldbank zijn nog wel goed genoeg, laten we er nog wat nieuwe foto’s aan toevoegen”. Een cruciale fout als je het Margot vraagt. Elke fotograaf en elke fotografiestudio hanteert een eigen stijl. Deze wordt gewaarborgd door de professionals. Wanneer men elke keer een andere fotograaf in laat vliegen, draagt dat niet bij aan de synergie. Dit geldt niet alleen als je wisselt van fotograaf; de oudere foto’s zijn ook gemaakt met camera’s van vroeger. Ga voor consistentie!

3. De formaten vergeten

Bij het plaatsen van webfotos moet je rekening houden met het ontwerp van de designer. Denk bijvoorbeeld aan titels of teksten die standaard in de header staan of een afwijkend formaat van het contentblok. Een webfotograaf moet zijn beeld hierop aanpassen en nadenken over de loze ruimtes die soms opgevuld moeten worden.

Pictures of people taking pictures. Margot in actie, fotocredits Anne Sunderman.

4. Geen rekening houden met de schaalbaarheid

Vraag je fotograaf om de foto’s zo te schieten dat ze passen in het contentblok en dat ze zo worden gesneden dat ze ook nog passen wanneer de website schaalt. Iedereen heeft tenslotte een ander scherm waar het beeld anders schaalt. Wanneer de foto’s handmatig gecropped (bijgesneden) worden, passen ze altijd.

Ook op mobiel moet de foto perfect tot zijn recht komen. De foto wordt anders geschaald dan op desktop, dus denk na waar de scherpte van de foto ligt zodat niet een deel van de scherpte wordt weggesneden. Bij het naar kleiner schalen valt er vanaf de zijkant meer af dan van de hoogte, houd daar rekening mee. Vaak geldt dat wanneer de focus in het midden ligt de juiste onderdelen in beeld blijven.