Een goede website die opvalt én klanten binnenhaalt?
Dit heb je nodig: in 3 stappen naar een communicatiestrategie + website-opbouw (deel 1)
Ken je dat? Je gaat een weekendje weg en zoekt een leuke plek om te gaan eten, dus je googlet wat op je mobiel. Wanneer je op de zoekresultaten klikt moet je je eerst door een aantal dubieuze sites heen werken, die je eetlust nou niet per se verhogen, om bij dat ene restaurant uit te komen wat er wel gelikt uit ziet. Afgaand op wat je ziet en leest loopt het water je al in de mond. Yes, snel reserveren!
Ander voorbeeld: je bent op zoek naar een boekhouder. Niet de meest spannende bezigheid, maar je wil wel met een gerust hart een betrouwbare professional kiezen. Dus oriënteer je je online op boekhouders in de buurt. Je komt meerdere sites tegen, maar in plaats van duidelijkheid over wie bij jou past krijg je alleen maar meer vraagtekens. De informatie op de sites is veel te vaag, lang en ingewikkeld. Laat staan dat je een goed gevoel krijgt bij de persoon die je mogelijk in de arm gaat nemen voor je financiële zaken. Gelukkig, dan kom je op een site met een duidelijk verhaal wat precies omschrijft waar jij naar zoekt. Je bent enthousiast en vult snel het contactformulier in. Fjuuuw, blij dat je een geschikt iemand gevonden hebt!
Wat is een goede website en wat heb ik er aan?
Als ondernemer ben je deze uitspraak vast al vaker tegengekomen: een krachtige website is belangrijk voor je onderneming. ‘Leuk’, denk je, ‘maar wat is dan precies een krachtige website en hoe richt ik die in voor mijn bedrijf? Makkelijker gezegd dan gedaan!’ Het lijkt wellicht ingewikkeld, maar dat hoeft het gelukkig niet te zijn. Bovenstaande voorbeelden laten zien dat je website je belangrijkste visitekaartje is, ongeacht in welke branche je actief bent. Bedenk eens hoe je zelf bent als oriënterende consument; 9 van de 10 keer begint je zoektocht online. En wanneer raak je pas enthousiast en overtuigd? Juist, als het hele plaatje van informatie én uitstraling klopt.
Toch zien wij nog heel veel websites die op elkaar lijken, onduidelijk zijn of gewoonweg vol staan met matige content. Ze overtuigen in ieder geval niet. Zonde! Natuurlijk zijn hier genoeg redenen voor te bedenken. Er zijn veel ondernemers die goed zijn in hun vak, daar veel tijd aan kwijt zijn en dus minder op hebben met online. Of voor de ‘makkelijke weg’ kiezen, door een site te baseren op een standaard Wordpress-template of hun buurjongen een website te laten bouwen. Het lijkt misschien een tijd- en kostenefficiënte oplossing, maar je website zal verre van opvallen, laat staan overtuigen. En als je belangrijkste visitekaartje je (potentiële) klanten niet weet te overtuigen, hoe ga je dan geld verdienen? Precies, niet.
Stap voor stap naar een goede website
Geen paniek, we’ve got your back. Omdat wij vinden dat er al genoeg middelmatige websites zijn, hebben we dit artikel geschreven. Hierin leggen we jou stap voor stap uit wat je nodig hebt voor een goede website die opvalt én klanten binnenhaalt. Hierin onderscheiden wij twee onderdelen: je communicatiestrategie, en hoe je dit concreet vertaalt naar een sterke website. In dit deel focussen we ons op je communicatiestrategie.
Stap 1: een ijzersterke pitch
Waarschijnlijk kun je goed vertellen wat je doet en waarmee je je klanten kunt helpen. Maar kun je dit ook in één minuut of zelfs een paar seconden? Zo snel besluiten je bezoekers namelijk of ze je website relevant vinden of niet. Veel tijd is er dus niet.
Een krachtige manier om tot de kern van jouw onderneming te komen is de '3 bierviltjes'-methode. Een eenvoudige maar doeltreffende aanpak die wij van businesscoach Tibor hebben geleerd. De naam zegt het al - je moet drie vragen in één zin per vraag beantwoorden, zodat ieder antwoord op een bierviltje past. Dit dwingt je om een keuze te maken, en keuzes zijn goed. Want om met nog zo’n veelgehoorde quote uit marketingland te strooien; ‘wie niet kiest, wordt niet gekozen’. Je kunt nu eenmaal niet de hele wereld bedienen met jouw bedrijf. En dat is maar goed ook, want dat zou een onmogelijke taak zijn. Laat staan dat je dat kort en bondig op een website uit zou moeten leggen.
Keuzes maken dus! Dit zijn de drie vragen die je jezelf moet stellen:
- Wie is jouw ideale klant?
Waarschijnlijk heb je meerdere doelgroepen, maar welke daarvan bedien jij het liefst? Deze groep wil je aanspreken op je website, zodat je zoveel mogelijk mensen daaruit aantrekt. Wees specifiek, want het ‘lekker breed’ houden zorgt er alleen maar voor dat niemand zich aangesproken voelt. - Welk probleem los jij voor die klant op?
Wederom, kies er één, de belangrijkste natuurlijk. Heb je echt meerdere problemen die je oplost, kun je die in stap 2 nog aan bod laten komen. - Wat is er uniek aan jouw oplossing?
Waarom zou iemand voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Hier komt je onderscheidend vermogen om de hoek kijken - dit schuilt in de manier waarop jij het probleem oplost voor jouw ideale klant zoals geen ander dat doet. Zorg dat je focust op het unieke aan je oplossing in plaats van het unieke aan jou als persoon.
Stap 2: een uitgebreide mindmap
Zo, nu je de 3 bierviltjes hebt ingevuld, heb je een solide basis voor je communicatiestrategie. Maar jouw onderneming omvat zoveel meer dan drie zinnen. Daarom maak je in de volgende stap een mindmap van alles wat in je opkomt als je aan je bedrijf denkt. Schrijf je bedrijfsnaam in het midden van een groot vel, denk hardop na en noteer alles op het vel wat je belangrijk vindt om te onthouden.
Deze mindmap is een uitgebreid overzicht van alle zaken gerelateerd aan jouw merkidentiteit. Niet alles wat je opschrijft zal uiteindelijk terugkomen op je website, maar het is wel de ideale basis voor al je toekomstige communicatie. Daarnaast kun je met een mindmap je grafisch designer, websitebouwer of met wie je dan ook samenwerkt duidelijk briefen over waar jouw bedrijf om draait.
Maak je geen zorgen als je mindmap uitgebreid en misschien zelfs onoverzichtelijk lijkt. In stap 3 combineer je de 3 bierviltjes en je mindmap tot een helder communicatiemodel van slechts één pagina; de perfecte samenvatting dus.
Stap 3: een doortastend communicatieplan
Oké, je weet wie je wil bereiken, wat je voor ze kunt oplossen en hoe jij daar anders in bent dan ‘de rest’. Daarnaast heb je alle kernwoorden die je onderneming omschrijven op een rij. Maar hoe vertaal je dat nu tot een uniek verhaal dat kernachtig uitdraagt wat jij wil overbrengen? Je vat stap 1 en 2 samen door het 1-pagina-communicatiemodel in te vullen. Een mond vol, maar laat je niet misleiden door de lengte van de naam - dit model is zeer doeltreffend:
Download alle modellen onderaan deze pagina.
Deze ‘onepager’, zoals dit model ook wel in flitsende marketingtermen wordt genoemd, is dé houvast die je nodig hebt voor doeltreffende communicatie en het bouwen van een goede website. Het 1-pagina-communicatiemodel (ook van Tibor.nl) is namelijk ook de perfecte opbouw voor je homepage en verdere sitestructuur. Bloomon en Swapfiets doen het ook zo.
Hoe je jouw communicatiestrategie concreet vertaalt naar een website leggen we aan de hand van duidelijke voorbeelden uit in deel 2 van dit artikel, wat in april online komt.
Wil je een seintje krijgen wanneer je het artikel kunt lezen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Aan de slag!
Dit zijn volgens ons de drie stappen naar een bondige en doeltreffende communicatiestrategie. Zo leg je gegarandeerd een solide basis voor een goede website die jouw unieke verhaal vertelt én (potentiële) klanten overtuigt.